7 Tindakan Berbahaya Selepas Makan



Assalamualaikum.. bismillahirrahmannirrahim.. selamat ptg semue ^_^ arinie cik an nak kongsi skit fakta kesihatan wat anda.. maklumlah sekarang nie isu kesihatan ada jer kat ne2..

so, sy harap ngan perkongsian nie, anda dapat serbe sedikit tips tuk menjage kesihatan masing2...:)

haaaaa... kat bawah nie an adew senaraikan 7 tindakan berbahaya selepas makan.. jom tengok.. jgn tgk jer taw.. bacew n amalkan sekali... :D





1 ) Jangan merokok

Pakar membuktikan bahawa merokok sebatang rokok selepas makan adalah same seperti merokok 10 rokok ( kemungkinan kanser adalah lebih tinggi )


2) Jangan makan buah-buahan dengan kadar segera

Segera mengunyah buah-buahan selepas makan akan menyebabkan perut akan mengembung dengan udara. Oleh itu, ambillah buah-buahan 1 -2 jam selepas makan atau 1 jam sebelum makan.


3) Jangan minum teh 

Kerana daun teh mengandungi kandungan asid yang tinggi. Bahan ini akan menyebabkan kandungan protein dalam makanan yang kita makan itu sukar untuk dihadam.


4) Jangan longgarkan tali pinggang


Mengendorkan tali pinggang selepas makan akan menyebabkan usus terbelit dan disekat.


5) Tidak mandi

Mandi selepas makan akan menyebabkan peningkatan aliran darah ke tangan, kaki dan badan yang menyebabkan jumlah darah sekitar perut akan terus berkurang, ini akan melemahkan sistem pencernaan di dalam perut kita.


6) Jangan berjalan 

Orang ramai selalu berkata bahawa selepas makan, berjalan seratus langkah akan dapat hidup dalam jangka masa yang panjang. Sebenarnya ini tidak benar. Berjalan akan menyebabkan sistem pencernaan tidak dapat menyerap khasiat daripada pengambilan makanan yang kita.


7) Jangan tidur dengan serta-merta

Makanan yang kita ambil tidak akan dapat mencerna dengan baik. Oleh itu ia akan menyebabkan gastrik dan jangkitan di dalam usus kita.



ARIGATOGozaimaSTAH.. kerane sudi membacew ;)









2 comments:

nasir hamzah said...

info terbaik.. terima kasih cik an...

Unknown said...

heheheee... cik an saje kongsi2 nie.. NH nti boleh la share2 kan yer setiap info yg cik an publish kat blog.. hhheee..