SHISHA ? Bahaya dalam diam !

Salam semua.. aii.. mlm nie an berkesempatan nk wat entri coz an xkeje arinie.. :)
an yakin anda semue pasti tahu apew tuh shisha kan? hah? sy dgr cam owg ckap xthu..?? hehhee.. graw jer.. mm, pade yg masih xthu, meh an terangkan serbe sikit tentg shisha nieh.. 
SHISHA adalah panggilan dalam bahase arab.. ia sejenis WATERPIPE ( beh kurang ).. Care hisap lak, letak perisa kat shisha tuh, pas tuh letak batu arang panas kat atas shisha tuh.. n then sedut la asap die pakai pipe.. 
Okkk.. skrg thu dah kan? law kurang jelas, kat bawah nie an ade attach gambo shisha : -


k, skrg kitew tgk lak KEBURUKAN SHISHA : -
  1.  Air dalam shisha tidak dapat menapis banyak jenis toksin dalam asap shisha. Shisha juga mengandungi nikotin, karbon monoksida dan lain-lain bahan seperti rokok biasa. Bahkan arang yang digunakan mendap dalam salur pernafasan dan meningkatkan masalah paru-paru kepada lebih teruk berbanding rokok biasa yang juga berbahaya dari segi bahan pengawet digunakan untuk mengawet dan merawat tembakau dalam rokok.
  2. Bagi mereka yang menghisap shisha di kedai kopi, perkongsian paip shisha mendedahkan mereka kepada bahaya lain seperti penyakit yang merebak melalui air liur. Penyakit yang biasa kita dengar, berjangkit akibat berkongsi shisha adalah TB.




No comments: