Video Majlis Perkahwinan Syafiq ( 16 Tahun ) & Yana ( 14 Tahun )

Salam korang :) haaaa entri kali nie berbeza skit kan.. hihi.. bwu jer jap td an tgk video nieh.. mesti korang semue teruje nak tgk video nie kan ? pew2 pown memg sweet lahh dieowg nieh.. dah sampai jodoh dieowg kan.. kite xleh mengate.. masing2 ade jodoh mereke sendiri.. semue tuh kuasa Allah... semoge jodohnye berkekalan & bahagie idup lam rumahtangge :) jom kite saksikan.........

Kat cnie, an nk selitkan sekali kebaikan kawen mude nieh :
1) Meramaikan manusia atas bumi atau spesifiknya membanyakkan zuriat umat Nabi Muhammad S.A.W.  Sesungguhnya Nabi S.A.W bangge dengan umatnye yg ramai di hari akhirat nanti.
2) Mengurangkan dan menghapuskan gejala sosial.
3) Membantu memberi ketengangan hidup, kasih sayang dan ketenteraman.
4) Elak mendekati zina.
5) Ibadah yang bergande pahalenya dan lebih khusyu'.
6) menjage keturunan.
7) Dapat mengeratkan silaturrahim.
Camne? mungkin ade sesetengah org suke mengate, " cepatnye kawen", " mude2 g dah nak kawen", dan macam2 g... kite xleh ckap cam tuh.. dah memg ketentuan jodohnye cepat.. watpe kite nak mengate lak kan... Lagi cepat kawen, lagi bgos la.. 
teringat lak an pasal ceramah ustaz kazim.. pasal kawen lambat org mengate, kawen cepat org mengate.. hikhik... k2.. an xnk wat ceramah panjang2 kat cnie.. an manusie biase dan masih lom ckup ilmu agame di dade.. dan an cube utk mencari keredhaan Allah... lagi2 bulan pose nie..:) 
Kat bawah nie lak, an ade selitkan sekali hukum2 perkahwinan lam islam :
WAJIB - org yg mempunyai nafsu yg kuat sehingge boleh menjatuhkan ia ke lembah maksiat sedangkan ia seorang yg mampu.  Mampu bermaksud, mampu membayar mahar ( mas perkahwinan ) dan mampu memberi nafkah kepade isterinya.
SUNAT - orang yg mampu tetapi dapat mengawal nafsunya.
HARUS - Orang yg tidak ade padenya galakan dan bantahan utk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan.
MAKRUH - Orang yg tidak berkemampuan dari segi nafkah batin dan lahir tetapi sekadar tidak memberi kemudaratan kepade isteri.
HARAM - Orang yg tidak berkemampuan utk memberi nafkah batin dan lahir dan ia sendiri tidak berkuase ( lemah ), tak mempunyai keinginan berkahwin serta akan menganiaya isteri jika dia berkahwin.
wokey.. rasenye cukup sampai cnie jer an nak share :) 
k, tataaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :D

2 comments:

Santan Manis said...

Nice entry :) ...btw done follow sini :)

Nuraihan Kassim said...

Thankz yer Santan manis.. hihii.. dah follow kamu juge ari tuh :)