ILikeEnglish : Membuat ayat berlainan subject dengan "Ganti nama"





Salam :)

Cara-cara menyusun ayat yg berlainan subject :

He and you, bukan, you and he
Ali and you, bukan, You and Ali
You and i, bukan, I and you
Ali, Amin, you and I, bukan I, you, Ali and Amin
My Uncle and I, bukan, I and my uncle
He and His cousin, bukan, his cousin and He
She and her cousin, bukan, Her cousin and She

* I mestilah diletakkan dibelakang sekali.

Contoh :  Hashim and I are pupils of this class/ Hashim dan saya ialah murid-murid kelas ini,
                            Zaiton and her sisters were tailoresses/ Zaiton dan adek-adiknya ialah tukang-tukang jahit.

* Jika subject ( kepala ayat ) itu disambung dengan and maka verb to benya mestilah dipakai plural present tense or past tense, bergantung pada masa kejadian.

Contoh : He and she are/were teachers
Teachers dipakai plural sebab he and she itu plural yg menjadi subjectnya.

* Yg sepatutnya dipakai I am tp disini dipakai I are kerana dua perkataan Ali dan saya disambung oleh and yg demikian subjectnya menjadi plural ( are/were )






4 comments:

Unknown said...

I am a doctor

She and I are doctors

betul ka??

Unknown said...

yup2..that's right dear ;)
tp misalnya, i am a doctor( coz singular ), Ali and i are doctors ( coz plural ) :)

Unknown said...

owh ok...tengs..adik saya terbaca komen saya yg atas pastu dia kata saya macam budak2 darjah 1..benda senang pon konpius..hehe memang saya selalu konpius..xkisahlah..time kasih tolong kurangkan konpius saya..hehe

Unknown said...

hehhee.. xpe, sometimes, bende yg nmpk remeh kite selalu silap.. pertikaikan ape org sekeliling kite nak ckap, yg penting, kite xbodoh sombg :)